Tåget tar in på flyget

Just nu går SJ som tåget på vissa sträckor. Foto: Rolf johnsson
Textstorlek:

Även om SJ inte går som tåget så tar det i varje fall marknadsandelar från flyget. Fortsatt stark tillväxt utmärker också SJ:s siffror hittills i år.

Annons:

Far och flyg gäller fortfarande för många. Men nu börjar alltså SJ nafsa flyget lite mer i hälarna.
När SJ stämt av årets första kvartal så är rörelseresultatet 105 miljoner kronor vilket är en förbättring med 203 miljoner, jämfört med samma period förra året.
Omsättningen under kvartalet uppgick till drygt 2,2 miljarder.
– Vi har blivit mer konkurrenskraftiga, hävdar SJ:s VD Crister Fritzon.
– Vi har en stark tillväxt och vi tar marknadsandelar från flyget.
Utmärkande för SJ:s satsning i nuläget är fortsatt fokus på prisvärda resor och kortare restid. Det ska, enligt vd, vara en förklaring till att SJ tagit marknadsandelar från inrikesflyget på storstadslinjerna.
Så till exempel ökade resandet på sträckan Stockholm-Göteborg med elva procent under mars.
Ännu mer markant ökning har skett på nattågen ner till Malmö. Där har resenärernas antal ökat med 55 procent sedan samma tid året innan.
– Punktlighet är A och O och vi fortsätter fokusera på att förbättra det, och nämner Värmlandsbanan och Västra stambanan som exempel på det arbetet.
Punktligheten i nuläget för fjärrtågen är 84 procent. För regionaltågen är det 89 procent. Men det är ungefär samma siffror som förra rået, alltså ingen nämndvärd förbättring.
Dagligen reser 85000 personer med SJ och 5000 personer arbetar inom SJ AB. Avgångarna är 1450 per dag, därav 440 i egen regi, resten upphandlade.
I nuläget trafikerar SJ 160 stationer i landet och omsätter årligen nio miljarder.

Rolf Johnsson

Annons: