Är jag mänsklig eller en robot?

Textstorlek:
Annons:

Jag skulle beställa tid för en service på firmabilen. Började optimistiskt långt före jul med att på gammalt beprövat vis och naivt pröva med att ringa.

Service på bilen visade sig inte vara samma sak som personlig service såsom att svara i telefon. Det enda man hörde var en monoton röst som upprepade ”tack för att ni väntar”. Och jag har väntat må ni tro.

Till slut, efter lång väntan och ”tack för att ni väntar”, säger rösten helt plötsligt att ”det är många som väntar, var vänlig försök senare eller mejla ert ärende”.

Efter att alltför länge försökt få någon att svara på bilfirman föll jag till föga och gick in på deras hemsida för att mejla istället.

Jag fyllde i de uppgifter man efterfrågade och skulle klicka på skicka. Då dök det upp en ruta som fick mig att skratta högt. Så här stod det:

”Är du mänsklig? För att undvika spam vill vi kontrollera att du inte är en robot. Översätt nedan text till siffror”.

I nedan text stod det sjuhundratrettiosex. Jag vet inte om det är väntetiden till bilverkstaden men jag skrev det i alla fall som siffror och klickade på OK.

Nu har det snart gått en vecka och inte heller på mejlet behagar någon svara. De frågade om jag är mänsklig och inte en robot. Behandlingen känns i alla fall omänsklig.

Eller är det så att de tror att jag är en robot och därför inte vill ha kontakt?

De gör allt för att undvika spam som i ettornas och nollornas värld helt enkelt betyder skräpmejl. Vad nu ett skräpmejl är för något. Det kanske är en tolkningsfråga, vad vet jag. Jag får i alla fall många mejl varje dag som lätt skulle kunna hamna i den kategorin.

Men spam är också en brittisk maträtt – ihoppressad skinka.
Gillar de inte det på verkstaden?

Ja, det är en förunderlig värld vi lever i. Alla företag gör allt för att locka nya kunder – ändå krånglar man till det.

Nej, tacka vet jag vår bilmek där hemma i byn. Där behöver man inte mejla för att beställa tid och inte frågar han om man är en robot när man ringer.

Jodå, här svaras det i telefon, hur omodernt det än kan låta. Men tro det eller ej, det fungerar.

Gissa varför han och hans anställde har så många kunder?

Det stavas service.

Annons: