Oklart om postservice i Ransta

Textstorlek:

​För att bli ombud för post- och paketutlämning finns flera krav. 
– Vi tittar på en mängd olika parametrar och gör en sammanlagd bedömning, säger Postnords teamchef Annette Santner.

 

På frågan vilka krav Postnord ställer för att bli ombud säger Annette Santner:

– Långsiktigt samarbete, goda öppettider, parkeringsmöjligheter och lagerkapacitet – vi måste få plats i butiken, säger hon.

Butiken har kämpat för att få sälja frimärken, men enligt Annette Santner finns det inga regler som talar om vem som får sälja frimärken.

– Vem som helst får göra det, säger hon.

Tempo kommer börja sälja frimärken nu.

770 personer har skrivit på en namninsamling som skickats till länsstyrelsen och Postnord.

Hur vanligt är det att ni får protestlistor i form av namninsamlingar?

– Inte så vanligt. Innan den här skrivelsen har vi inte hört ett ljud från Ransta, säger hon.

Hur lång tid det tar eller om Tempo i Ransta får bli postombud kan Annette inte svara på.

– Vi betar av ärenden allt eftersom.

Har ni många andra ärenden nu?

– Just nu tittar vi på till exempel Uppsala som är en ort som växer mycket med många nya hushåll.

Är det svårare att bli ombud på en mindre ort?

– Vi tittar efter de behov som finns. Nätet växer och E-handeln ökar, då ökar också vårt behov, säger Annette Santner.

Hur långt är det rimligt att åka för att hämta post och paket enligt er?

– Det går inte att svara på. Vi har inga sådana parametrar.

Hur stor är chansen att Tempo i Ransta blir ombud för post- och paketutlämning?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Annette meddelar att de kommer att kontakta butiken i ärendet.