Bråda tider för båtägare – flyttar firande till i höst

I april och maj månad har sjösättning pågått. Köpings Motorbåtssällskap har en egen lyftkran, vilket är en stor ”spargris”, berättar sällskapets ordförande Yrjö Björkqvist. Foto: Yrjö Björkqvist
Textstorlek:

Köping Köpings Motorbåtssällskap (KMS) bildades i maj för 100 år sedan. 
Men tiden är hektisk för båtägare nu så därför kommer firandet ske i höst.

– Vi har bjudit in medlemmarna, folk från kommunen och Mälarens båtklubbar, berättar Yrjö Björkqvist som är ordförande i Köpings Motorbåtssällskap.

Firandet, som planerats under en längre tid, kommer ske den 20 augsuti i Köpings småbåtshamn med en historisk utställning, musik och mat.

Köpings Motorbåtssällskap har funnits i 100 år. Den 31 maj 1916 köptes den första kassaboken.

Varför firar ni i augusti när sällskapet bildades i maj?

– Det är bråda tider för båtägare nu och mycket om man har villa och trädgård samt med skolavslutningar. Det finns inte utrymme, säger Yrjö.

Köpings Motorbåtssällskap har drygt 120 medlemmar. Medlemmarna kommer förutom från Köping, även från Kungsör, Arboga och Västerås.

– Vi har en av de finaste klubbholmarna, säger Yrjö stolt.

Sällskapet har cirka 60 uppställningsplatser ute och båthus med ungefär 30 platser till. De arrenderar också ön Galten i Mälaren, på sjökortet heter den Stavbyskär och ligger mellan Stäudd och Dåvö/Sandviken. Under sommarhalvåret är båttrafiken livlig till klubbholmen Stavbyskär

Vad betyder båtlivet för dig?

– En hel del. Jag är ordförande i Mälarens båtförbund också. Att åka ut med båten ger en viss frihetskänsla, säger Yrjö.

Området där sällskapet har sin kran och uppställningsplatserna för medlemmarnas båtar ligger på slipområdet vid Mariakajen.

Han berättar vidare att de har en egen lyftkran.

– De flesta hyr in en lyftkran. Vår lyftkran är en spargris för oss. Vi tjänar in pengar på flexibilitet – vi kan lyfta båtar när det passar oss och så ger det oss intäkter, säger Yrjö.

Under april och maj månad har sjösättning pågått. Yrjö räknar med att ungefär 75 procent av båtarna sjösatts hittills. Men eftersom de har en egen lyftkran kan båtar fortfarande sjösättas. Båtarna väger från allt mellan 1500 kilo till 14 ton.

– Lyftkranen håller för båtar upp till 26 ton, berättar Yrjö.

Hur ser ni på framtiden inom sällskapet?

– Vi har ingen oro om framtiden. Vi växer sakteliga i medlemsantal. Och vi ser inga hot mot att bli av med vår båtuppläggningsplats, som hände i Västerås. Vi har en god relation med kommunen. Vi har legat på samma plats i 100 år, säger Yrjö.

På frågan om de har möjlighet att ta emot fler medlemmar svarar Yrjö att det finns några platser, men att man måst kontakta dem för förfrågan.

Ibland måste de säga nej. Båtarna kan inte vara för stora.

Gränsen går vid en längd av 13–14 meter, förklarar Yrjö.