Teatermaskinen planerar utbildning i Riddarhyttan

Professorerna Sharon Rider och Michael Gustafsson mitt i planeringen. Under helgen höll de seminarier och diskussioner om hur den nya utbildningen ska kunna bryta universitetsnormer. Foto: Elisa Amorelli
Textstorlek:

RIDDARHYTTAN Nu har arbetet med den nya skolan kommit igång.
– Utbildningen ska inte likna de som redan finns på högskolor och universitet, säger projektledaren Anders Olsson.

I helgen bjöd Teatermaskinen in ett 30-tal professorer, konstnärer, teoretiker och andra till den stora träbyggnaden utanför Riddarhyttan. Under fyra dagar anordnades aktiviteter och seminarier för att diskutera den nya utbildningen.

– Vi har samlats för att byta idéer och dela synpunkter. Just nu är vi inne i ett läroplansarbete som vi hoppas ska vara klart till hösten, säger Anders Olsson, projektledare och ambassadör för kulturreservatet.

För drygt ett år sedan var han, tillsammans med några andra, med och startade projektet.

Nu är de betydligt fler inblandande, alla med olika bakgrunder och expertområden.

– Utbildningen ska inte likna de som redan finns. Vi vill att eleverna ska få en hög konstnärlig kompetens, ha en bred omvärldsanalys och att tack vare det kunna arbeta med lokalsamhällen och förorter runt om i världen, säger Anders Olsson.

Målsättningen är att  eleverna, efter den treåriga utbildningen, ska kunna arbeta med frågor som är viktiga i specifika områden. Bor man till exempel i Riddarhyttan ska konstnären kunna ägna sig åt verk som hjälper till med det som behövs just där.

– Vi är på god väg att få igång det här, men det är fortfarande för tidigt att säga exakt när man ska kunna söka den första kursen, säger Anders Olsson.

Två av de inbjudna gästerna var Sharon Rider och Michael Gustafsson, båda professorer vid filosofiska institutionen i Uppsala.

De kom i kontakt med projektet efter ett medverkande i radioprogrammet ”Kunskapens idéhistoria.”

– Universitetet kan vara begränsande. Det finns tydliga riktlinjer på hur och vad man ska lära sig. Vi letar efter en annan form, en form som gör att man både behåller gnistan och inte blir som alla andra, säger Sharon Rider.

Hon säger också att den största utmaningen ligger i att få det hela finansierbart. Centrala studiestödsnämnden, CSN, har exempelvis vissa regler för vad en utbildning måste innehålla för att eleverna ska få studiestöd.

Elisa Amorelli