I sakta mak med Gerda

När ångslupen Gerda tuffar iväg påminner det om en resa på någon afrikansk flod. Foto: Jan Å Johansson
Textstorlek:

UTFLYKT TILL UTKANTEN
Under sommaren kommer vi att tipsa om trevliga utflyktsmål som man kan besöka på en dag.  

 

ESKILSTUNA Hon är byggd år 1865 på Lindholmens varv i Göteborg och var tänkt för trafik i Stockholms hamn. Numera finns ångslupen i Södermanland i en del av Eskilstunaån. Under hela juli gör Gerda turer med allmänheten på Hyndebadsån.

Det pyser, puffar och suckar ifrån Gerda där hon ligger vid kaj vid Skogstorp. Det nyss avtagande regnet gör att det ångar, inte bara ifrån slupen, utan också ifrån växtligheten som kantar ån.

Hon skall strax ut på en första tur med passagerare för året. Eldaren Rolf Lindblom har redan varit igång ett par timmar för att få upp ångan i maskinen – maskin som är helt öppen så man kan beundra alla mässingsdetaljer.

Kapten Jan Stendahl berättar att man under hela juli skall göra turer på Eskilstunaån för att senare förflytta sig till centrala Eskilstuna. I mitten på augusti skall Gerda tillbaka till Näshultasjön där hon en gång hörde hemma. Och han rättar mig;

– Jag är inte kapten utan har titeln skeppare. Resan vi gör i kväll tar cirka två och en halv till tre timmar. Vi tar oss ut genom Hyndebadsån och ut på Stora Kvisslan och en ö där.

Han berättar vidare att detta är finaste biten av ån.

Under resan görs inga pauser men man kan ha med sin egen matsäck och fika sittande på de vackra träbänkarna medan man beundrar utsikten.

– Ja, det är fin natur men för de flesta som åker med är nog själva grejen just att åka ångbåt. Och den här turen är den första någonsin som går ifrån Skogstorp.

Gerda ägs av Eskilstuna kommun men var i många år i väldigt dåligt skick. Men år 1993 beslöt sig kommunen för att renovera slupen genom ett så kallat ALU-projekt.

Länsarbetsnämnden och Arbetsförmedlingen anlade 400 000 kronor för projektet. Pengarna räckte inte men bidrag från lokala företag gjorde att renoveringen gick i hamn, om man säger så.

Vad är då skillnaden mella en ångbåt och en ångslup. Jo, ångsluparna var de första båtarna som drevs av en propeller till skillnad mot ångbåtarna i mitten på 1800-talet vilka drevs av hjul. Och för svenska förhållanden lämpade sig propeller bäst – speciellt då det ligger is. Ångbåtar med hjul hade en tendens att ”klättra” på isen.

– Detta är faktiskt första turen med passagerare på denna delen av ån på 90 år. Här har det mest varit timmertransporter, berättar skeppare Jan.

Maskinisten Jan Burell visar sig överraskande nog vara ifrån Västmanland – närmare bestämt ifrån Irsta utanför Västerås.

– Jag har varit med här på Gerda sedan år 2007, berättar Jan som en gång haft en egen ångbåt.

– Jag och en kompis hade varsin ångslup.

Men det är inte bara Gerda som engagerar honom visar det sig. Han hade guidade turer på det som en gång hette Asea atomi Västerås – det som i dag heter Westinghouse.

– Jag kör ångmaskiner på Eskilstuna stadsmuseum och så är jag ordförande i ångvolontärerna. Och så har jag kört bogserbåt.

Gerda får ta 40 passagerare men denna kväll är det färre och gott om plats för att se alla delar i ångmaskinen röra sig. Eldaren Rolf slänger i mer ved i pannan.

– Lossa förtampen, halv back i maskin, kommenderar skeppare Jan och drar i snöret till ångvisslan.

Gerda försvinner in i den lågt stående solen och hela scenen påminner om filmen Afrikas drottning med Humphrey Bogart och Katharine Hepburn från 1951. Bogarts rollfigur kör post med sin gamla ångbåt på en flod i Belgiska Kongo. Med lite fantasi kan man som passagerare på Gerda leva sig in i äventyret. Nu finns det visserligen inga krokodiler i Hyndebadsån men ett äventyr är det lika fullt med den orörda naturen som man sakta glider igenom.

Jan Å Johansson