Josefina är bäst i världen på modern nyckelharpa

Josefina Paulson från Fläckebo i Sala blev nyligen världsmästare i nyckelharpa. Tävlingen hölls i nyckelharpans mekka, Uppland. Foto: Patrik Bonnet
Textstorlek:
Annons:

FLÄCKEBO Nyligen avgjordes VM i nyckelharpa i uppländska Österbybruk. Det tävlades i tre kategorier – silverbasharpa, kontrabasharpa och modern nyckelharpa. Världsmästare i den sistnämnda kategorin blev Josefina Paulson från Fläckebo i Sala.

För de som inte känner till Josefina meddelas härmed att hon är en hårt uppbokad artist. Inte ens på midsommarafton gick det att ta det lugnt då hon skulle spela i Stockholm. Å andra sidan, folkmusik och nyckelharpa hör midsommaren till.

Och till huvudstaden for hon alltså med en färsk världsmästartitel i ryggen. För en lekman på området låter modern nyckeharpa inte så traditionellt. Men skenet bedrar.

– När man säger nyckelharpa är det den moderna nyckelharpan de flesta tänker på. Men jag spelar också på kontrabasharpa, berättar hon.

Kontrabasharpan brukar kallas för 1600- och 1700-talets modell. Silverbasharpan var vanligast under senare delen av 1800-talet och den moderna nyckelharpan kom därefter som ”senaste modell”. I den kategorin var det också flest tävlande under VM.

– Den moderna nyckelharpan är uppfunnen i Sverige och vi var cirka tio som tävlade i modern nyckelharpa men många tävlade också i andra klasser.

Att man tävlade i Uppland var ingen slump enligt Josefina.

– Nej, Uppland är mekkat för nyckelharpa så det var naturligt.

Men eftersom det var VM kom det också spelemän från andra delar av världen.

– En tävlande, som spelade kontrabas, kom från USA. Han var svenskättling. Och att vinna VM känns enormt stort då vi i Sverige har en lång tradition med nyckelharpa. Att spela nyckelharpa har också växt explosionsartat där traditionen finns.

Själv började hon i musikskolan i Sala vid åtta års ålder och det var hennes musiklärare som fick in Josefina på nyckelharpa.

– Ja, det var Nia Kuoppala som är skicklig på nyckelharpa och folkmusik som fick mig att börja spela. Annars är det nog vanligt att man börjar spela nyckelharpa om man har en farfar eller morfar som gör det. Men i min släkt är det inte så, berättar Josefina.

Själv tycker hon inte att man kan tävla i musik men tack vare den kompetenta juryn tycker hon ändå att det fungerar.

– Det var väldigt kunnigt folk i juryn, bland annat en musikprofessor. Det man bedömer under en tävling är traditionsmedvetenhet och hur man hanterar instrumentet.

Josefina spelade alltså i två kategorier och vid varje framträdande spelade hon två melodier.

– VM var roligt. Det var ett riktigt bra tillfälle att uppleva solospelandet som det var förr.

Hon är också förunnad att kunna leva på sin musik.

– I höst skall jag till Japan och spela och så skall jag turnera i Europa.

Samma år som hon sökte och kom in på musikhögskolan blev hon riksspelman vilket hon tycker var större än att bli världsmästare. Givetvis har hon sin egen tillverkare av nyckelharpor också.

– Ja, han som bygger åt mig är en ung kille på Åland, Dan Eriksson. Han är nästa stora stjärna i ”byggbranschen”. De som bygger intrumenten är en viktig bit.

Intresset för svensk folkmusik är stort i Europa enligt Josefina.

– Vi betraktas som en subkultur och det är en lyx att få möta andra kulturer. Men all folkmusik har en gemensam bas – vi har en folklig och stor gemensam repertoar, säger Josefina och tillägger att hon snart skall till Italien för att spela.

VM i nyckelharpa hölls för första gången år 1990. Tävlingen genomförs alltid i tre klasser varav Josefina alltså vann en. Men hon är också storsint mot andra segrare.

– Jag är jätteglad över att David Eriksson vann kontrabasharpa. Han är oerhört skicklig.

Andra utmärkelser för Josefina Paulson  

År 2008 blir Josefina riksspelman

År 2009 VLT:s kulturpris

År 2011 erhåller hon Bror Hjort-stipendiet

År 2016 Världsmästare på modern nyckelharpa

Gett ut tre cd-skivor

Annons: