Ny hemhjälp varje dag

Gunnel Nylund i Fagersta bröt lårbenshalsen i januari. Sedan i februari har hon haft hemtjänst och till dags dato har 83 personer från hemtjänsten besökt henne. Foto: Jan Å Johansson
Textstorlek:

FAGERSTA
Just nu visas den mycket uppmärksammade tv-serien Sveriges bästa hemtjänst på SVT. Där får vi följa personalen på hemtjänsten och kunder i Vännäs. Många av de äldre vittnar om hur det hela tiden kommer ny personal vid besöken och hur lite tid de har. Men det är inte unikt för Vännäs – även i Fagersta brottas man med problemet.

Gunnel Nylund, 89, bor i en trea i centrala Fagersta. I januari föll hon och bröt lårbenshalsen och tillbringar större delen av dagen i rullstol. Hon hälsar på sin syster en gång i veckan – systern som bor på ett servicehem. Men hon har inte varit och handlat mat själv på hela sommaren.

– Jag skulle så gärna vilja se nya Ica-butiken – de har ju byggt om har jag hört, säger Gunnel.

Hemtjänsten besöker henne tre gånger om dagen – klockan åtta, klockan ett och fem på eftermiddagen. Ibland kan de komma senare. Men sällan samma person vilket ett välfyllt kollegieblock på vardagsrumsbordet vittnar om. Här står namn på all hemtjänstpersonal som besökt henne, sida upp och sida ner – noggrant nedtecknade av Gunnel själv.

– Jag har sammanställt listan åt dig och där är 83 namn – bara sedan i februari.

Efter namnen har hon prickat av hur många gånger en person varit hos henne. Många finns det bara ett streck efter men ett namn sticker ut – den personen har varit hos Gunnel 23 gånger. Att lära sig namnen förstår man är omöjligt.

– Men en heter Molly och då jag hade en katt som hette så, så kommer jag ihåg det. Jag brukar jämföra med något så kommer jag ihåg namnen.

Maten hon får levererad är halvfabrikat som personalen värmer. Det skulle kunna bli tid över till ett samtal kan tyckas och precis som gamlingarna i Vännäs skulle hon önska mer tid.

– En del har en timme på sig och andra bara en halvtimme men medan de värmer maten hinner de prata lite. Jag har ju två händer så jag brukar diska och då får de mer tid över. Jag brukar säga att: ”Nu har ni fått till en hel novell”, skrattar Gunnel.

Hon upplever också en skillnad i olika åldrar på personalen som kommer.

– Ja, de äldre frågar mycket mer än de yngre.

Till hennes lägenhet har det monterats ett lås som hemtjänstpersonalen kan öppna med en mobiltelefon. Det är något som hon funderat på och är lite orolig över.

– Jag undrar hur många telefoner det finns – de öppnar ju dörren med den. Lämnar de ifrån sig telefonen efter arbetstidens slut? Så funderar jag.

Trots att hela 83 olika personer besökt henne på bara åtta månader upplever hon alla som vänliga.

– Men de är stressade – telefonen ringer hela tiden.

Eva Blomberg är områdeschef på vård och omsorg i Fagersta och är medveten om problemen som alla hemtjänster brottas med.

– Vi har under en tvåveckorsperiod mätt hur många personal som besöker våra kunder men 83 låter väldigt mycket. Vi kom i alla fall fram till att de som får besök två gånger per dygn fått träffa mellan elva och 14 personer från hemtjänsten.

Hemtjänsten i Fagersta består av 63 personer fördelade på två grupper.

– Just nu håller vi på med ett stort förändringsarbete för att få en bättre kontinuitet. Vi skall börja jobba i mindre grupper så att våra kunder får återkommande personal. Och frågan tas ju upp i tv-programmet och den är jätteviktig. Ja, mer tid för kunderna är nog den viktigaste frågan.

Hur är det då med telefonerna som Gunnel undrar över?

– Halva personalen har telefoner och man kan i princip säga att den är personlig. Men då man är ledig eller har semester lämnas telefonen över till vikarien. Och det är ingen fara med dem då de är kodade.