Allt fler tågresenärer

SJ:s tåg går som tåget. Och Mälardalen står för en stor del av tågtrafiken. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

VÄSTMANLAND Det går bra för SJ. Vinsten ökade med runt 200 miljoner kronor sedan året före. Och trafiken i Mälardalen, där Västmanland inräknas, står nu för 40 procent av SJ:s resor.

Annons:

När Statens Järnvägar nu redovisar årsresultatet, så är det ett bra år som ligger bakom.

Koncernen omsätter nu runt 7,5 miljarder kronor. Dagligen reser 145 000 personer med SJ.

De gör det från 1 100 avgångar och det finns 280 stationer där man kan kliva av och på. Alla resor är numera märkta med ”Bra miljöval”.

I årsrapporten lyfter SJ fram den påtagliga ökningen i Mälardalsområdet. Den står nu för runt 40 procent av hela SJ:s omsättning.

SJ framhåller i rapporten att tågtrafiken i Mälardalen visar en positiv utveckling.

På tre års tid har antalet resor inom regionen ökat från 9,7 miljoner till över tio miljoner.

”Utvecklingen av resandet, för bland annat Västerås, till och från Stockholm, har utvecklats positivt. Även längre pendlingssträckor, med en restid på upp till två timmar, har ökat”.

I dagsläget jobbar 4 500 personer inom SJ. Där har det över tid skett en successiv minskning.

Däremot går resandeströmmen i motsatt riktning. Under förra året gjordes, enligt SJ:s egna siffror i årsredovisningen, inte mindre än 25 miljoner resor. Trenden är klar: allt fler tar tåget.

Noterbart är att det enbart under förra årets fjärde kvartal, gjordes 6,8 miljoner resor. Det är 200 000 upp, jämfört med året innan.

Det förbättrade resultatet möjliggör nu för Statens Järnvägar att satsa på framtidens tåg.

Investeringstakten kan ökas. Under kommande femårsperiod så kommer SJ att satsa runt nio miljarder i nya och moderniserade tåg, vilket i hög grad berör Västmanland.

Beslut har fattats om att upphandla ett 30-tal nya snabbtåg. Dessutom ska samtliga X2000-tåg byggas om. Även samtliga nattåg kommer att rustas upp, här satsas 150 miljoner kronor på komforthöjning.

2018 beräknas det första ombyggda X2000-tåget rulla ut i trafik. Här handlar det om 3,5 miljarder kronor totalt, för att öka komforten.

Rolf Johnsson

Annons: