U 1:an rattas av Bernt

Landshövding Minoo Akhtarzand och chauffören Bernt Söderlund på uppdrag i Bråfors. Att landshövdingen har den gamla länsbokstaven som användes i bilregistret fram till 1973 och siffran 1 som registreringsnummer är en gammal tradition som Jan Rydh plockade upp på sin tid. ”Innan dess hade vi faktiskt en SAAB med registreringsnummer NFU 157, så det var en U 1:a redan då”, berättar Bernt Söderlund. På den bilen blev det budgivning bland Länsstyrelsens personal. Foto: Lisa Parland
Textstorlek:

​Bernt Söderlund är ensam i länet om sitt arbete. Han är chaufför åt Västmanlands landshövding Minoo Akhtarzand och kör henne omkring 4 000 mil om året.

Eftersom landshövdingarna ständigt arbetar i bilen är chaufför en nödvändighet. Bernt Söderlund har haft tjänsten sedan 1991 och Minoo Akhtarzand är den femte landshövdingen han arbetar för. När Bernt berättar om hur det kom sig att han en gång i tiden fick jobbet använder han den berömda liknelsen om bananskalet.

– Jag skulle ha varit på Länsstyrelsen i två veckor och jobbat med helt andra saker. Men så frågade någon som kände till att jag hade stor erfarenhet av att köra i Stockholm om jag kunde skjutsa dit Jan Rydh som var landshövding då. Vi klickade med en gång så när tjänsten som chaufför utlystes sökte jag den. Och på den vägen är det.

Att personkemin stämmer när två personer tillbringar så mycket tid tillsammans i bilen är förstås viktigt. Med ett parantesliknande undantag har det alltid fungerat väldigt bra i Bernts fall.

Alla landshövdingars chaufförer har gått kurser i bland annat vinter- och säkerhetskörning. Bernt vet hur han ska skaka av sig oönskade förföljare om det skulle bli nödvändigt.

Bilen han kör är en fyrhjulsdriven Volvo S80. Det är Volvos hittills kanske lyxigaste modell och den bil de flesta landshövdingar använder. Det går att välja kylskåp med kristallglas och digital-tv som tillval men det har man inte gjort i Västmanland.

– Jag tar med mig min privata iPad att förströ mig med om det blir väntetid i bilen.

U1:an, som bilen kallas tack vare sin registreringsskylt, har tillstånd att köra i buss- och taxifiler.

– Men det tillståndet används ytterst sällan. Till vardags kör jag som alla andra.

Kommer någon ur kungafamiljen till Västmanland är rutinerna speciella.

– Då träffar jag SÄPO i förväg och rekar. Vi provåker sträckan som ska köras och kollar upp alternativa färdvägar.

Bernt passar på att berätta om hur kronprinsessan Victoria visade prov på sin omtaladehumor då hon övernattade på slottet under Mats Svegfors tid.

– Mats Svegfors dotter hade läst sagan om prinsessan på ärten och la en ärta under madrassen i den säng där Victoria skulle sova. Hon fick veta det och nästa morgon utbrast hon högt: Åååh, jag har så ont i ryggen!

Vad är det värsta missöde som skett i tjänsten?

– Vi fick dubbelpunktering vid Hummelsta en gång på Mats Svegfors tid. Han fick fortsätta i taxi.

Alla människor man får träffa och alla platser man får se och uppleva är en av de största fördelarna med jobbet, menar Bernt.

Den största nackdelen är nog att behöva byta landshövding.

– Det är lika jobbigt varje gång att börja om från början med att lära känna en ny person.

Fortfarande har Bernt kontakt med både Mats Svegfors och Ingemar Skogö.

Hur är Minoo Akhtarzand som chef?

– Hon, jag, sekreteraren och husfrun har avstämningsmöten varje eller varannan vecka. Då kan vi tillexempel inflika om att två programpunkter ligger för tätt inpå varandra i ett planerat tidsschema. Minoo är en väldigt lyssnande chef, det är nästan så att hon hör vad man inte säger.

– Som person är hon generös, öppen och har mycket hög integritet. Hon tackar ja till allt hon har möjlighet att tacka ja till. Hon är också extremt noggrann med att skilja på statens medel och egna. Hennes inställning är att hon ska klara att bli granskad och det ska inte finnas något att slå henne på fingrarna för. Hon vill kunna stå för allt hon gör och med sin bakgrund inom energisektorn har hon faktiskt initierat ett byte till en hybridbil.

– Nu väntar vi på en annan Volvo med beräknad leveranstid i november. Det är en hybridbil som klassas som supermiljöbil. När den kommit lämnar vi tillbaka bilen vi har nu, det är en leasingbil.

Bilkörning är inte Bernts enda arbetsuppgift.

– Man skulle kunna beskriva det som att jag är lite av en hustomte på slottet. Jag sköter 90 procent av städningen i representationsvåningen och är länken mellan Länsstyrelsen och statens fastighetsverk. Bland annat.

Hur är lönen?

– Jag har så jag klarar mig och har förhandlat mig till fast lön med förtroendearbetstid. Ju äldre jag blir, desto mer värdesätter jag tid framför pengar. Som yngre var det tvärtom. Med det inte sagt att jag inte trivs med jobbet.

Genom jobbet träffade Bernt sin fru Lena Fryksell Söderlund.

– Det var på Ingemar Skogös tid. Hon var hans sekreterare. Skogös reaktion var grattis och lycka till! Det finns inget förbud mot relationer mellan anställda här men Lena sökte en annan tjänst så småningom.

En gång om året träffas alla landshövdingars chaufförer under tre dagar.

– Då har vi ett program och landshövdingarna ett annat under tre dagar. Nästa år förläggs det hela till Västerås är det tänkt, vilket jag förstås ser fram emot!

Lisa Parland