Fler fordon på Hovnäs färja

Tidigare kördes färjan efter tidtabell men nu kör man istället varje gång det finns fordon och människor som vill över Dalälven. Foto: Jan Å Johansson
Textstorlek:

HOVNÄS/SALA Många gånger har Hovnäs färja mellan Sala kommun och Avesta kommun haft ett nedläggningshot över sig. Men år 1987 tog föreningen Trelänsleden över driften av färjan från dåvarande Vägverket. Nu har det gått några år och sedan tre år tillbaka har siffrorna bara pekat uppåt.

Föreningen har tre personer som alternerar med att köra bilfärjan mellan Västmanland och Dalarna. Av tradition har det bara varit män som framfört färjan men i fjol dök ett kvinnoansikte upp på bryggan.

– Ja, jag blev den första kvinnan då jag började i fjol, säger Lena Wallin glatt.

Hon bor i närheten av Vivastbo på västmanlandssidan av Dalälven och har nära till jobbet.

– Tidigare kördes färjan av två man, nu har vi alltså tre, då trafiken stadigt minskade. Men år 2015 körde vi 3 994 fordon, år 2016 blev det nästan dubbelt så många, 6 080. Och i år är vi redan uppe i 7 400 fordon, berättar Lena Wallin och tillägger att det blir ett väldigt bra år för färjetrafiken i Hovnäs.

Lena Jarlgård är styrelseledamot i Trelänsleden. Hon berättar att det gått bra ända sedan år 2014.

– Då vi tog över driften 1987 var det flera kommuner som finansierade färjan men som drog sig ur. Styrelsen bestämde sig dock för att satsa. Nu marknadsför vi oss på Facebook och vår hemsida. På Facebook har vi cirka 700 följare, berättar Lena Jarlgård.

Föreningen har också utökat inkomsterna genom att erbjuda fyra stugor till uthyrning.

– Vi har dessutom ett samarbete med Färnebofjärdens nationalpark och Bergvik skog.

En av stugorna är belägen på en holme i älven och är den mest attraktiva att hyra.

Lena Jarlgård har sett färjan i hela sitt liv då hon blivit bygden trogen. Hennes far jobbade på den men då var det en helt annan typ av färja i trä.

– Han hjälpte till att dra träfärjan om det var för tungt då de skulle över. Färjeläget var ett tillhåll för oss ungar, vi hoppade bland annat ned i vattnet ifrån hyttens tak.

Själva fartyget ägs av Avesta kommun men Sala kommun är med och finansierar. Avesta står för driftkostnaderna och underhåll.

– I år har vi dock fått stoppa in pengar från vår egen kassa – inkomster från färjan och stuguthyrningarna. Men vi har ökat omsättningen och vi skall börja jaga sponsorer, berättar Jarlgård.

Föreningen gjorde en undersökning om vilka och hur stort antal som utnyttjar färjan. Det är många som skall på släktträff, det är motorcykelgäng eller bara färjenördar. Och så fisket i Tyttbo så klart.

Även nationalparken lockar många besökare.

– Ja, sammantaget var det många fler än vi trodde så till våren skall vi lägga ut vägmätare för att ha koll på hur mycket trafik det är.

Vad kallas då föraren på färjan? Är Lena Wallin kapten?

– Nej, skratt. Jag är anställd färjkarl. Vi har inte tagit skepparexamen men vi har fått köra upp för en man från Transportstyrelsen, sektionen för sjöfartstillsyn, även vikarierna. Vi fick utföra ett handhavandeprov innan vi började köra förjan.

Men många kallar henne ändå för kapten. Och lite kul tycker hon allt att det är att en tjej framför färjan. Fast en del verkar undra.

– Det kom ett par motorcykelkillar från Gävle och när de såg mig frågade de: ”När kommer han som kör”, ler hon.

Tidigare gick färjan på tidtabell vilket irriterade många.

– Ja, man kunde komma då färjan precis lagt ut och fick snällt vänta på nästa avgångstid. Nu kör vi när det kommer bilar. I går på söndagen var det fullt hela dagen och jag körde tre bilar åt gången.

Tre bilar är maxlasten på färjan.

År 2015, då färjan fyllde 100 år, startade föreningen Färjans dag. Den arrangeras i maj varje år och i fjol kom det cirka 150 personer för att äta kolbullar och gå tipspromenad.

Jan Å Johansson