Nu är posten tillbaka i byn

Sarah Thernström som är en av ägarna till Tempo i Ransta är glad att de fått postservice. Hon tror att fler kommer att handla i butiken tack vare det. Foto: Cecilia Eriksson
Textstorlek:

RANSTA/SALA Kampen om att få post- och paketservice i Ransta är över. Nyligen kom det glädjande beskedet för butiksägarna av Tempo och byborna att de fått tillbaka postservicen i byn.

Ända sedan ägarna Malin Kihlström och Sarah Thernström öppnade livsmedelsbutiken Tempo i Ransta i november 2014 har de kämpat för att få post- och paketservice.

– Det känns jättebra, säger Sarah Thernström om att de nu har nått målet.

Men hon är noggrann med att poängterar att de inte blivit postombud utan att de är paketutlämningsställe.

– Vi får lämna ut paket, men inte rekommenderade brev och mot postförskott, säger Sara Thernström.

Behovet har funnit i byn länge.

– Nu har jag flyttat från Ransta, men det är inte roligt att åka in till centrala Sala för att hämta ett paket och sedan åka dit en gång till om man vill skicka tillbaka paketet, säger Sara Thernström.

Att de fått post- och paketservice betyder även mycket för att deras kundflöde i butiken ska öka.

– Det kommer in fler människor i butiken som handlar lite också i samband med att de hämtar ut paket, säger Sarah Thernström.

I mars 2016 skickade Ransta Nästa Bygdegårdsförening in en missnöjesyttring till Postnord för att de inte hade någon postservice i Ransta, med stöd av både företag och boende i byn. 770 personer personer som ville ha brev- och paketservice i Ransta skrev på en lista för att visa sitt missnöje.

– Det är otroligt att så många engagerar sig, säger Sarah Thernström.

Har det påverkat att ni fått postservice nu?

– Ja, vi har otroliga föreningar i byn, Ransta Nästa bygdegårdsförening och PRO ligger på om det är något som handlar om byn, säger Sarah Thernström.

Men hon berättar även att det handlar om hur det gått för butiksförsäljningen.

Malin och Sarah tog över butiken efter att den gått i konkurs sommaren 2014. Det fanns Postservice tidigare.

– Postnord ville inte öppna upp ett postkontor utan att se att det går bra först, så att de inte startar och sedan går det i konkurs. Det är inte lätt på landsbygden, säger Sarah Thernström.

De har även blivit ATG-ombud, något som aldrig funnits i byn tidigare enligt Sarah.

Postservice är något som det pratats om ända sedan de tog över butiksverksamheten i byn.

Ska ni fira det på något sätt?

– Ja, vi har tänkt att vi ska ha någon dag då vi bjuder på fika, säger Sarah Thernström.

PRO är en av de föreningar som hoppats på att få postservice i byn.

– Det är helt fantastiskt att vi fått postservice i byn, säger Hasse Falk, ordförande i PRO Ransta.

Cecilia Eriksson