Julmaten visar var du bor

Risgrynsgröt är en av få rätter som äts över hela landet under julen.
Textstorlek:

​Ingen jul utan julmat. Men vad vi väljer att äta kan skilja sig rejält åt beroende på var vi bor.

Julaftonsmaten är antagligen svenskarnas mest traditionsbundna måltid.

– Julmåltiden berättar om varifrån vi kommer, vilka vi är släkt med och var vi har vår uppväxt, säger Richard Tellström, mathistoriker vid Stockholms universitet.

– Det är därför som man inte kan byta ut en julskinka mot sushi till exempel.

Den senaste stora förändringen för julmaten inträffade på 1970–talet.

– Då gick julmåltiden från att vara tredelad till att bara bli ett smörgåsbord som ensamrätt. Tidigare var julsmörgåsbordet bara en förrätt och var då mycket mindre. Det som händer på 70-talet är att det blir en buffé.

Men vad som är viktigt att ha på julbordet kan skilja sig åt beroende på var man är i landet, visar försäljningsstatistik som Hemköp tagit fram.

I söder är det vanligt med kål i olika former, bland annat säljs drygt hälften av brunkålen i Skåne. Grönkålen har sitt starkaste fäste i Halland.

– Historiskt sett är kåldistriktet i Sverige i söder och det är en stör höstgrönsak.

I norra Sverige är det inte alls kål som gäller. I stället är rätter som sylta och julkorv extra populärt. Det äts även mer julskinka där.

– Det är mer kött och mer julkryddstark mat där. Man äter mer traditionsbundet och har färre nya rätter.

Julknäckebröd är extra populärt i Dalarna medan julostkaka är stort i Småland och Östergötland.

Trots alla regionala skillnader är det ändå några rätter som går hem lika bra överallt i Sverige.

Det rör sig bland annat om köttbullar, risgrynsgröt och sill.

– De ingår i det här standardiserade julsmörgåsbordet som skapades på 1970-talet.

Fredrik Gunér/TT

 

Fakta: Populäraste julmaten 

Syd: Brunkål är populärast. Där säljs 51 procent av brunkålen
Sydost: Julostkaka är populärast. 33 procent säljs där.
Väst: Grönkål i topp med 27 procent av den totala försäljningen.
Mellan: Julknäcke toppar listan. 27 procent säljs där.
Norr: Sylta är populärast med 36 procent av den totala försäljningen.

Källa: Statistiken bygger på siffror från Nielsen,
Svensk Dagligvaruhandel och Hemköps egen försäljning.