70 år sedan Grållen satte plogen i backen

Rune vid sin favorit-Grålle. Smeknamnet kommer från modellens gråa färg. Foto: Erik Inge
Textstorlek:

​Det är 70 år sedan den första traktorn av märket Ferguson importerades till Sverige. En stilbildare som betytt mycket för det moderna lantbruket. ”Det är nog det viktigaste som hänt på traktorsidan”, säger samlaren Rune Larsson.

Annons:

Hemma på gården i Bettna i Södermanland står ett dussintal Ferguson-traktorer utspridda. Några är iordninggjorda, andra är rena renoveringsobjekt.

– Man kan kalla det en samling. De blir fler vartefter, säger Rune Larsson.

Han har varit med sedan starten.

Den första Fergusonen, TE20, eller ”Grålle” som den också kallas, kom till Sverige 1947. Två år senare införskaffade Runes pappa sin första Ferguson.

Rune minns väl hur det var.

– Jag var elva år. Pappa var inte mycket för att köra traktor, så det var vi söner som fick göra det. Det var en fantastiskt känsla, säger han.

Några år senare köpte Rune sin egen ”Grålle” och sedan dess har det ständigt funnits en eller flera gråa traktorer i Runes liv, trots att han själv inte är lantbrukare.

– Det är viktigt att ha något att göra och för mig har det blivit traktorer, säger han.

Det som var unikt med Ferguson TE20 när den kom till Sverige 1947 var de hydrauliskt höj- och sänkbara plogarna. Plogen, som satt fast i traktorn, gjorde att ”Grållen” varken kunde slira eller stegra till skillnad från traktorer som istället bogserade sina plogar.

Konstruktionen hade Henry Ferguson kommit på redan 1917, men det dröjde 19 långa år innan irländaren fann någon som kunde tillverka traktorn åt honom.

1939 slöts ett avtal med Ford, men det var först efter att kontraktet rivits upp och ett nytt kritats på med engelska Standard Motors som ”Grållen” kom till Sverige 1947. Traktormodellen såldes i Sverige i nio år och fick ett stort genomslag.

– Det är det viktigaste som hänt på traktorsidan. Det finns ingen traktor som inte har hydraulik i dag, säger Rune Larsson.

I dag finns det en kult kring ”Grållen” i Sverige och den ideella föreningen Svenska Fergusonklubben Grålle, bildad 1986, har närmare 7 000 medlemmar.

Utöver moderföreningen, som har sitt fäste i Östergötland, finns flera sektioner, däribland en i Sörmland.

Rune Larsson är medlem sedan länge.

– Vi brukar träffas och plöja nu på hösten. Vi har några skogsdagar varje år.

Hans egen favorit-Grålle på gården är av årsmodell 1952. Den tuffar och går i stort sett varje dag och Rune använder den som arbetsredskap.

”Grållen” orkar med i alla väder.

– Den är stark för sin storlek. Ändamålsenlig, säger Rune.

Med TE20 ville Henry Ferguson göra en billig, lätt men bra traktor som passade bönder med små jordbruk.

Rune Larsson framhåller ”Grållens” simpelhet.

Att meka är lätt, säger han, och att hitta reservdelar är inga problem.

– Det är det lättaste man kan jobba med. Genomtänkt allt ihop. Det är inte som på en bil att man måste plocka ner allt från början för att byta en del, säger Rune.

En fin ”Grålle” betingar i dag ett visst värde tack vare dess popularitet. Att få mellan 15 000–20 000 för ett exemplar är inte ovanligt. Dieslarna är ovanligare än bensinarna.

– Men man gör inga pengar på det här. Man får vara glad om man får tillbaka det man lägger ut. Man gör det här för att må bra, säger Rune.

Erik Inge

 

FAKTA Henry Fergusson 

Föddes 1884 på Irland. Var ett av elva barn.

1909 blev Henry Ferguson den första irländaren i luften.

1917 uppfann Henry en fast plog som kunde monteras på en T-Ford.

1936 presenterades Ferguson Model A som hade Fergusons hydrauliska trepunktslänkage.

1946 introducerades Ferguson TE20.

Henry Ferguson avled 1960. Året efter tävlade en Formel 1-bil, Ferguson P99, med Henrys egna fyrhjulsdrift. Världens första fyrhjulsdrivna F1-bil.

Annons: