Priset höjs på färdbiljett

Några boende i Kärrbo utanför Västerås har rätt till så kallad kompletteringstrafik då det är över 1 200 meter till närmaste busshållplats. Nu har priset höjts från 12 kronor till 40 kronor. Foto: Jan Å Johansson
Textstorlek:

KÄRRBO/VÄSTERÅS Att det ibland inte är lätt att bo på landsbygden är ett ständigt återkommande ämne. Det kan handla om kommunikationer eller fiber. 
Sune Wilhelmsson i Kärrbo utanför Västerås har utnyttjat den så kallade kompletteringstrafiken för vilken han betalat tolv kronor för en enkel resa in till Västerås. 
Nu har den höjts till 40 kronor.

Annons:

Sune blev sjuk i en månad i somras och fick sedan inte köra bil på tre månader. Han upptäckte att det finns något som heter kompletteringstrafik hos Länstrafiken vilken de som bor mer än 1 200 meter från närmaste hållplats kan utnyttja.

Dessutom skall hållplatsen ha ett så kallat miniutbud av trafik vilket betyder att bussen passerar busshållplatsen minst en gång per dag i varje riktning mellan klockan 8 och klockan 18 på vardagar. Det måste också vara ett uppehåll på 60 minuter innan man kan påbörja sin returresa.

Kompletteringtrafiken består i att man ringer och beställer en körning och så dyker en personbil upp – som en taxi ungefär.

– Ibland utnyttjade jag det två gånger i veckan då det bara kostade tolv kronor för enkel resa. Men då jag skulle åka in till Västerås strax före jul hade de höjt priset till 40 kronor. Jag blev chockad och förbannad, säger Sune.

Dock finns ett aber till. Man kan bara resa mellan klockan 9 och 14 och resan skall alltså vara avslutad senast klockan 14.

– Det är väldigt begränsande – jag kan inte åka om jag har ett läkarbesök klockan nio. Det är lite synd, tycker Sune.

– Det är en bra service då det här i trakten finns tre områden där det inte finns några transporter överhuvud taget. Det finns tio hus här med 16 bofasta personer. Vi vill ju inte flytta och själv har jag bott här i tio år. Det är klart vi vill ha service precis som de som bor i tätorter.

Muhammad Sabek är verksamhetschef på Trafikförsörjning hos Länstrafiken.

– Ja, vi har haft en taxehöjning vilket har bestämts av regionstyrelsen. Kompletteringstrafiken är en dyr verksamhet och taxan har stått still i många år. Tidigare taxan stod inte ens för en procent av resekostnaden. Därför använder vi billiga personbilar för dessa transporter.

Tjänsten är inte heller lätt att hitta på VL:s hemsida – speciellt inte om man inte är så bra på datorer.

– Vi marknadsför inte tjänsten men den har funnits ett tag. Och för att utnyttja den måste man ha tillstånd.

En blankett finns att fylla i på samma hemsida. Sabek vet inte hur många som utnyttjat eller utnyttjar tjänsten men den lyder under samma regelverk i hela länet.

Ju längre bort man bor från service som exempelvis bank och vårdcentral desto tajtare blir det mellan klockan 9 och 14.

– Servicen är under den tiden – det är de timmarna vi har fordonen sysselsatta och det finns inga planer på att ändra det, säger Muhammad Sabek.

Jan Å Johansson

 

Fakta: Kompletteringstrafik

Om närmaste busshållplats ligger mer än 1 200 meter från hemmet kan man ha rätt till kompletteringstrafik

Hållplatsen skall också ha ett så kallat minimiutbud av trafik, vilket betyder att bussen passerar hållplatsen minst en gång per dag i varje riktning mellan klockan 8 och 18 på vardagar. Det måste också vara en uppehållstid på minst 60 minuter innan du kan påbörja din returresa

Man får max boka fyra resor per vecka – fyra enkelresor eller två tur och retur

Resor kan göras helgfri måndag till fredag mellan klockan 9 och 14

Man får ta med bagage och husdjur utan kostnad men det måste meddelas när resan beställs

Resan kan göras till närmaste ort i Västmanland som har ett basutbud av handel, service och vårdcentral.

Annons: