Så byter du klapparna

Om man inte blev nöjd med julklapparna går det oftast att byta dem. Foto: Getty Images/Wavebreak Media
Textstorlek:

​Blev du inte riktigt nöjd med julklapparna? Det går oftast att åtgärda. När julklappströjan från farmor har fel färg, eller den exklusiva elektronikprylen från pojkvännen riskerar att ligga oanvänd i lådan, går det för det mesta att byta. 
Konsumentverket reder ut hur gå till väga med de oönskade julklapparna.

Det här är vad som gäller, enligt Gustav Sandgren, konsumentvägledare på Konsumentverket, KO:

Vad ska jag tänka på om jag vill byta min julklapp?

– Till en början ska man reda ut om man har öppet köp eller bytesrätt. Många tror att det är lag, men det är något som butikerna erbjuder frivilligt. Kika på kvittot. Läs om det finns undantag, till exempel reavaror eller om förpackningen brutits, säger han.

– För de allra flesta produkter som köpts över nätet gäller ångerrätt i 14 dagar, fortsätter han.

Hur går jag tillväga?

– Gå till butiken med produkt och kvitto. Tänk på att vid öppet köp har många butiker som krav att man har med sig kortet som varan betalats med, så då kanske man ska be den som gett gåvan att följa med. Över nätet ska man ångra sig skriftligt över e-post så man har bevis, samma gäller om man vill byta en e-julklapp, säger Gustav Sandgren.

Hur lång tid har jag på mig?

– Eftersom öppet köp/byte är frivilligt för butiken varierar tiden, en del erbjuder upp till ett år. Över nätet gäller alltid 14 dagars ångerrätt från det man fått varan, säger han.

Har jag rätt att få pengar tillbaka, eller tillgodokvitto?

– Vid nätköp gäller rätt att få tillbaka pengarna. Vid bytesrätt kan man få acceptera en annan vara eller tillgodokvitto. Vid öppet köp ska man få tillbaka pengarna på samma sätt som man betalade, säger Gustav Sandgren.

Hur gör jag om varan är beställd över nätet från utlandet?

– Man har samma skydd som i Sverige om man handlar inom EU, ångerrätten gäller med undantag för till exempel konsertbiljetter eller hotellvistelser, säger han.

– För nätköp från företag utanför EU är det bäst att kolla upp innan. Skulle något gå galet kan man göra en kortreklamation hos kortutgivaren, inom samma tidsram som gäller gentemot handlaren, fortsätter Gustav Sandgren.

Om jag saknar kvitto?

– Oftast är det originalkvitto som gäller, företagen sätter upp villkoren själv. Men vid reklamation kan det räcka med att visa upp kontoutdrag, säger han.

Katri Artta Svarfvar/TT