Fysisk aktivitet är viktig

Maria Roos och Anna Wilhelmsson är två specialistsjuksköterskor som lagt fram en uppmärksammad studie om vikten av motion. 100 bröstcancerdrabbade kvinnor har ingått i studien.

Textstorlek:

Två specialistsjuksköterskor, Maria Roos och Anna Wilhelmsson, har i en ny studie visat att fysisk aktivitet är viktig även för svårt sjuka. Studien lar lagts fram vid Universitetssjukhuset i Örebro, som Region Västmanland har samarbete med.

Annons:

Hur viktigt är det med fysisk aktivitet även när man är svårt sjuk? En intressant och viktig fråga.

Och den frågan ville Maria Roos och Anna Wilhelmsson få svar på. De är båda specialistsjuksköterskor och arbetar på strålbehandlingsenheten respektive onko­logen på USÖ.

Deras studie presenterades ny­ligen på en onkologidag.

Det är alltså ett sjukhus som Region Västmanland har avtal med, och alltså köper viss vård av.

Svaret på studien blev, sammanfattat, att fysisk aktivitet är viktigt, även om man har drabbats av en så svår sjukdom som cancer.

Vilka var det som ingick i er studie?

– 100 kvinnor som alla haft, eller hade, bröstcancer och fått cytostatikabehandling.

Vad överraskades ni mest av när ni sammanfattade studien?

– Att de flesta redan var fysiskt aktiva. Det hade vi inte trott in­nan. Och det stora utropstecknet var tveklöst att nästan alla upplevde att de mådde bättre när de rörde på sig.

Vad är fördelarna med att röra på sig, även om man har drabbats av till exempel bröstcancer?

– En lång rad, där vi gärna vill nämna de viktigaste.

Bättre blodcirkulation. Starkare muskler. Bättre balans i kroppen. Minskad oro. Minskad ledvärk. Bättre sömn. Minskad stress. Minskade besvär med förstoppning och aptitlöshet. Bättre ork för sociala kontakter. Minskad trötthet.

Hur ska man motionera. Det finns ju så mycket att välja på?

– Det går alldeles utmärkt med promenader, med eller utan stavar. Att cykla är bra för både hjärta och lungor.

–  Simning i varmvattenbassäng är ett annat sätt, liksom pilates, yoga och liknande. Även trädgårdsarbete är bra.

– Motionera minst 150 minuter per vecka. Gärna motion tre till sju gånger per vecka.

Vad är ert främsta resultat av studien?

–  Att vi kommit fram till att man genom att vara fysisk aktiv kan vinna mycket.

– Samt att det är bättre att göra lite än att göra inget alls. Även korta promenader har betydelse.

– Vi vill dock understryka att man vid pågående infektion inte ska träna.

Annons: