Sista veteranmarknaden i KMV-hallen i Köping

Textstorlek:

Nyligen ägde den årliga vårmarknaden i KMV-hallen rum. Bil-, mc- och mopeddelar till
äldre fordon var temat och omkring 700 besökare och 45 utställare samlades i Köpings
Mekaniska Verkstads gamla lokaler på Glasgatan.

Annons:

För 14:e året i rad är Tommy och Bengt från Upplands Väsby försäljare på vårmarknaden. De saluförde bland annat en påhängsmotor  från 1950. Med hjälp av påhängsmotorn blev en vanlig cykel ett alternativ till moped.

–  På så sätt kunde man komma upp i 30 kilometer i timmen. Många har stannat till och tittat på den men ingen har slagit till än, berättar de.

Ett gäng veteranmopeder i ett hörn av hallen drog till sig mycket uppmärksamhet. Det visar sig att samtliga av veteranmopederna ägs av någon i Bil- och Teknikhistoriska Sällskapets Mopedsektion.

Mopedsektionen har omkring 40 medlemmar och spontanåker varje onsdag då vädret tillåter. Utöver det gör man gemensamma utflykter. Mc-museet i Surahammar, Jädersbruk, Fellingsbro och Westerqwarn är populära utflyktsmål. Varje år gör man också en längre resa. Uppdelat på tre år har man tagit sig runt hela Göta Kanal, en sträcka på 40 mil. Nästa mål är Siljan runt och första etappen kördes förra året. Dessutom deltar man i ett och annat mopedrally även om ordet rally inte får användas formellt i sammanhanget.

Peter Almgren är ägare till två av mopederna på vårmarknaden. Den ena, ”Rödluvan” är en Crescent från 1961 som var ”komplett men skrotig” då den införskaffades år 2015 och därför renoverades från grunden.

– Den andra är en tysktillverkad från 1956 som min granne ägde en gång i tiden och som jag köpte av sentimentala skäl. Jag har haft tur och hittat alla delar jag behöver till den på Tradera berättar Peter Almgren.

Allt som allt har han sex mopeder hemma, men bara två fick plats på släpkärran på morgonen. Fordonsintresset har funnits där hela livet även om det periodvis varit mer inriktat på bilar och motorcyklar än på mopeder.

– Mopedsektionen är lite av ett gubbdagis där vi mekar och skruvar ihop, vi har väldigt roligt, säger Peter Almgren som är en av de yngre medlemmarna.

Tommy Broström som är ägare till en fyrtaktare  från 1960 håller med.

– De här gamla mopparna är inte särskilt törstiga så man kommer långt på en påfyllning, påpekar han.

På andra sidan gatan höll museet Bil- och Teknikhistoriska samlingarna extra öppet med anledning av marknaden. Några publikmagneter är en Renault med kuskbock från 1901 samt ”Guldkungen”, Jonte Bryntessons sjusitsiga Pierce-Arrow från 1920. Museet säsongsöppnar egentligen först i maj.

– Det märks att det är vårmarknad mittemot, vi har haft en bra tillströmning berättar guiden Bengt Magnusson.

Denna veteranmarknad blev dock den sista i KMV-hallen. KMV-hallen skall inom kort börja byggas om till myndighetskontor. Nästa veteranmarknad kommer därför att hållas i Ullvihallen.

Lisa Parland

 

FAKTARUTA

”Guldkungen”

Torparsonen John Bryntesson som föddes utanför Bengtsfors 1871 for som tonåring till Amerika  för att söka guld utan att äga mycket mer än stövlarna på fötterna. För att betala av biljetten fick han skala potatis på båten. Under tidigt 1900-tal kom han tillbaka som en av både USA:s och Europas rikaste män. John Bryntesson var inte särskilt kunnig vad gällde bilar men tänkte att den bil USA:s dåvarande president Woodrow Wilson hade
måste vara bra. Därför inskaffade han en likadan bil, en sjusitsig Pierce-Arrow med sexcylindrig motor på 8,5 liter. Toppfarten var 90 kilometer i timmen och det var en mycket modern bil för sin tid. Bilen donerades av John Bryntessons släkt. Under sju år genomgick den en totalrenovering.

FAKTARUTA Museet

Bil- och Teknikhistoriska sällskapet (BTS) startade 1987 och föreningen har i dag cirka 430 medlemmar. De driver museet Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping i samarbete med Stiftelsen Bertil Lindblads Samlingar. Det är en levande samling som ständigt förändras då en permanent samling kompletteras med fordon som lånats ut av privatpersoner, organisationer och andra museer.

Annons: