Handskfacket kallas för byrålåda

Textstorlek:

Jag har blivit med en modern bil. Minst sagt. Att försöka hitta en enkel bil i dag är inte lätt – numera är instruktionsboken lika tjock som bibeln. Och inte heller här kommer man undan appar som det dräller av i displayen – displayen där också gps:en finns. Det får ju en att fundera över vissa saker. Numera är det ju så att det är förbjudet att hålla i en mobiltelefon och prata samtidigt som man kör bil. Men att luta sig snett framåt för att fingra på den där displayen går bra. Man skall glo på den samtidigt som man skall hålla sig på vägen, hur riskfyllt är inte det?

Dessutom håller man på att göra i brallorna varje gång man lägger i backväxeln – det tjuter till å det grövsta. Vad det skall vara bra för övergår mitt förstånd. Är det för att man skall veta att man lagt in backen? Ja, inte begriper jag det. Sedan är det alla lampor och blinkande överallt. Den dummaste måste ändå vara en pil som visar när det är dags att växla upp eller ner. Eco-driving kallas det. Men jag har nog tjuvkikat på varvräknaren när den där pilen tänds och kan konstatera att jag minsann alltid växlat upp vid samma varvtal utan en pil som blinkar. Jag har faktiskt Eco-drivat vilken bil jag än haft.

Och när man backar och närmar sig något är det en ton som stegrar sig ju närmare man kommer det som råkar vara bakom. Ja, hur mycket är det inte som kan gå sönder är väl det som slår en i en modern bil. Till råga på allt finns det inget handskfack utan en byrålåda. Den kallas till och med så i manualen. Det är nämligen ingen lucka som det var förr – en lucka som faller nedåt då man öppnar den. Nej, denna drar man rakt ut likt en byrålåda. Inte bra om man har långa ben. Men det är klart – biltillverkarna måste ju komma på knep för att överträffa varandra.

Värst är det dock för den lilla vita hunden vars bur bara vickar i baksätet. Tillverkaren har helt enkelt kortat av baksätet för att passagerare överhuvud taget skall få plats. Och det är klart, det måste tas utrymme någonstans då ”tv:n” och byrålådan skall få plats. Han har aldrig någonsin blivit åksjuk förut men nu har han kräkts en gång i bilen. Inte undra på då åkturen i buren mer liknar en båttur i svår sjögång då buren vickar hit och dit. Jag har ännu inte tittat ned i motorutrymmet men misstänker att det ser mer ut som en rymdstation där inne än en bilmotor. Maskinen är troligen inget för en vanlig gammal hederlig bilmek.

Men det finns saker som är roliga. Datorn talar om allt man gjort under bilfärden. Hur mycket bensin man gjort av med, den genomsnittliga förbrukningen, hur långt man åkt, hur man växlat och hur långt bensinen som finns kvar räcker med mera. Ja, och så lite värdelöst vetande på det – men ganska kul är det.

Men roligast, eller dummast om man så vill, är att man kan ställa in olika motorljud. De hörs inte utanför bilen men i kupén hörs det bra. Man kan välja på ljudet av en v8-motor, en formel 1-bil, en Porsche eller en Ferrari – det finns säkert fler. Snacka om mindervärdeskomplex. Karossen förblir dock densamma, så långt har inte formgivarna kommit ännu. Men visst är det kul att låtsas att det är en Ferrari man åker omkring i även om ingen vänder sig om när man passerar.