Större marknad för dryck av frukter och bär

Lena Ryberg-Ericsson höll i seminariet ”Drycker av frukt och bär – en växande marknad” på Brunnby Lantbrukardagar. Foto: Cecilia Eriksson
Textstorlek:

Marknaden för att sälja drycker från frukt och bär har ökat. Det berättade Lena Ryberg- Ericsson, Skattmästare på Svenska Dryckesakademien som också driver Köpings musteri, under Förädlingsmässan på Brunnby Lantbrukardagar.

Annons:

Svenska Dryckesakademien har funnits sedan 2015 och består av 24 ledamöter och är en akademi för främjandet av drycker framställda i Sverige av råvaror från Sverige.

Under Brunnby Lantbrukardagar nyligen berättade Lena Ryberg-Ericsson om Svenska Dryckesakademien, men också om Köpings musteri på Norra Rasgärde i Köping där hon är VD. På gården produceras drycker från ekologiska odlingar i Köping och Bergs äppelgård i Hallstahammar. Framförallt görs dryckerna på äpplen, påron, vindruvor och plommon.

Att erbjuda något annat än pepsi cola och vatten till fina middagar borde vara självklart, anser Lena Ryberg-Ericsson.

– Även de som inte dricker alkohol betalar dyrt för fina middagar och förtjänar att erbjudas olika kombinationer av drycker till måltiden, säger hon.

Intresset för alkoholfria drycker är stort.

– Svenska Dryckesakademien hade mjölkprovning på Nordiska museet och intresset var enormt för att prova olika sorters mjölk, det var kö i tre dagar, berättar hon.

Många krogar har fått upp ögonen för alkoholfria drycker, framförallt i Stockholmstrakten. Men Lena Ryberg-Ericsson arbetar hårt på att få ut dryckerna även på fler restauranger och kaféer lokalt.

I Köpings musteri har de många sorters must att välja bland, närmare bestämt 28 stycken. Lena berättar att smakupplevelsen är väldigt personlig, alla tycker inte som sommeliern. Det har visat sig under en Smakafton som anordnats där olika smaker har bedömts till måltider.

– Det är mer komplext än vad vi tror, hur vi upplever smaken beror på smaklökarna och erfarenheter av smaker och dofter, säger hon.

Det finns en enorm variation av hur man kan utveckla drycker, bland annat genom att krydda med olika örter eller smaksätta med mjölk.

Lena visar under seminariet upp statistik från SEB som pekar på att det framförallt är konsumtionen av alkoholfria drycker och mineralvatten som ökar. Vin- och ölkonsumtionen ökar också, men spritkonsumtionen minskar.

Hon berättar om planer i embryostadiet på Grönt kompetenscentrum i Saladamm, där förhoppningen finns om ett förädlingskök för drycker för att ge vägledning i nysatsningar.

På Köpings musteri fortsätter de att investera och utveckla.

– Tillväxten har gått snabbare än vad vi tänkt oss. Vi står inför tredje maskininvesteringen på tre år, säger hon.

Lena har inga siffror på antalet dryckesproducenter i Sverige.

– Men det finns kanske ett hundratal musterier i Sverige, säger hon.

Vill man själv satsa på att producera drycker så rekommenderar hon bland annat att vända sig till Eldrimner, som har utbildningar och kurser i mathantverk.

Annons: