Efter dödsolyckan: ”Optimalt att stänga utfarten”

Utfarten vid Hökåsen där olyckan skedde. Foto: Lisa Parland
Textstorlek:

En man avled nyligen efter att han gjort en vänstersväng från Hökåsen utfarten och kolliderat med en bil på väg 56 mellan Sala och Västerås. Lars Aldén, trafikpolis i Västmanland, anser att det optimala skulle vara att stänga den farliga utfarten.

Annons:

Lars Aldén uttrycker att han gärna vill se att utfarten till väg 56 vid Hökåsen utfarten blir ombyggd.

– Det optimala skulle vara att stänga utfarten och bygga en rondell, säger han.

Han har fått information om att det tidigare fanns med i planeringen för vägen.

– Tanken var att det skulle bli en rondell vid Hökåsen utfarten, det var projekterat för det men fanns inte pengar till det, säger han.

Människovärdet måste prioriteras framför pengar, anser han.

– Det är alltid pengar som styr i samhället, men ett människoliv är värt hur mycket som helst, säger Lars Aldén.

Om man som fordonsförare måste göra en riskabel vänstersväng, manar han till att ta det säkra före det osäkra.

– Jag rekommenderar att man står länge vid utfarten, tills det är hundra procent fritt från båda håll. Det spelar ingen roll om någon i bilen bakom tutar och har bråttom, man ska aldrig chansa, säger han.

Enligt Trafikverket finns det inga planer på att rusta vägen mellan Sala och Västerås vid Hökåsen utfarten.

Däremot finns planer för väg 56 på sträckan mellan Sala och Heby för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten.

På väg 56 mellan Sala och Västerås har det, enligt statistik från Transportstyrelsen, varit 215 olyckor den senaste femårsperioden, en av dem har haft dödlig utgång. Men nu har det alltså skett ytterligare en dödsolycka på den aktuella vägen.

Mathias Axelsson är trafiklärare på Axelsson trafikskolor och förtroendevald i STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund. Han blev inte förvånad då han hörde att en allvarlig olycka inträffat på just den här platsen. På vägen är hastighetsbegränsningen 100 kilometer i timmen.

– Nedsatt hastighet vid utfarten skulle förbättra säkerheten. Ett annat alternativ vore en rondell, antingen en ny rondell eller att utfarten stängs och trafiken leds om till närmaste rondell och kör ut på väg 56 där. Den sistnämnda lösningen skulle nog inte de boende uppskatta, dock.

Andra riskfyllda vänstersvängar i Västmanland är enligt Mathias Axelsson utfarten från Kolbäck på väg 53, utfarten från Dingtuna på samma väg, Oti vägskäl i Fagersta vid korsningen mellan väg 250, 66 och 68 samt vid vid Majaskeka på väg 250 mellan Köping och Kungsör.

Annons: