Osmidiga betallösningar kallas smidiga

Textstorlek:

Jag läste en sådan intressant debattartikel av före detta rikspolischefen Björn Eriksson i en av kvällstidningarna. Han är numera initiativtagare till kontantupproret vilket startats på grund av att allt fler både serviceinrättningar och andra näringar inte tar emot kontanter. Numera finns det ju exempelvis bara en bank som hanterar kontanter. Jag har liksom Eriksson retat mig på detta och nu verkar även råttorna dansa på bordet hos Ingvar Kamprads Ikea. Där har man nämligen på prov i ett varuhus infört den kontantlösa betalningen.

Undrar vad Kamprad skulle säga om det? Det utesluter ju många kunder – speciellt om det införs på alla varuhus. Nyligen kom också Internetstiftelsen med en rapport som visar på att hela 1,1 miljoner svenskar lever i ett så kallat digitalt utanförskap. Av dem är det säkert många som varken vill eller kanske inte kan betala med kort. Men det verkar inte de som tror på den allsmäktiga digitala världen bry sig om.

Jag kan bara gå till mig själv som envist betalar mina räkningar via bankgiro. Ständigt bombarderar företagen mig med en, som jag upplever det, vädjan om att skaffa autogiro eller få en e-faktura. Och nyligen kom ytterligare en rapport om just detta fenomen som gjort att många hamnar hos inkassobolag eller i värsta fall i kronofogdens klor. Fakturorna som kommer på mejl har nämligen visat sig vara lätta att missa bland alla andra mejl som ramlar in i inkorgen.

Det har jag fattat för länge sedan så jag kör tjurskallit på med att få mina räkningar via posten. I och för sig är inte det heller att lita på längre men det är i alla fall bättre än det digitala systemen. Och för att kunna stå för vad jag tycker har jag ett par gånger då jag handlat något över nätet kryssat i att jag vill få fakturan som mejl.

Och det är inte kul kan jag säga om man inte gillar att sitta och glo i datorn hela dagarna. Man vet ju inte när fakturan dyker upp så man måste ha ständig koll på mejlen.

Men på en plats i en ort i norra länsdelen är det befriande kortfritt på en pizzeria där vi köper kebab till den lilla vita hunden. Man har vant sig vid att alla tar kort som betalningsmedel så det blev lite av en överraskning då man var där första gången och pizzabagaren sade att de bara tar kontanter. Och som av en händelse finns det också en uttagsautomat i närheten – något som också börjar bli ovanligt.

Med dessa kommer det snart att bli som med telefonkiosker – ett minne blott. Om man berättar om dessa för en yngre generation fattar de ingenting. ”Vadå, pratade man i telefon i en kiosk. En telefon med sladd i ena änden och så lade man mynt i en lucka. Vad är mynt för något”? Den generationen kommer i sin tur att få berätta om automaterna där man kunde ta ut pengar i väggen och få frågan – ”vad är pengar för något”?

”Vi vill överträffa kundernas förväntningar och smidiga betallösningar är en del av det”, säger customer experience manager på Ikea.

Den här customer experience managern får det att låta som om det är en service att inte längre ta emot kontanter, skriver Björn Eriksson. Och det är bara att hålla med. Dock, säljer möbel­varuhuset fortfarande madrasser. Där kan man gömma sina surt förvärvade kontanter. Men du får betala madrassen med kort.