Personliga tränaren Alfons: ”Ha tålamod”

Textstorlek:

Många vill komma igång med att träna och äta en bra kost den här tiden på året. Men den personliga tränaren Alfons Fallqvist rekommenderar att inte skena iväg för att få snabba resultat, utan att sätta realistiska mål och ha tålamod.

Alfons Fallqvist är personlig tränare, med hockeybakgrund, som för tre år sedan grundade ett eget företag med inriktning på personlig träning, sjukgymnastik och kostrådgivning i Arboga. På hans CV finns en mängd olika utmärkelser. Förra året blev han till exempel Årets ambassadör i Arboga kommun, Årets nyföretagare i Västra Mälardalen och i Arboga kommun och Årets Stjärnföretagare i Västmanland. Två år i rad blev han också finalist till Årets personliga tränare. Idrottare, motionärer och företagare vänder sig till Alfons och hans tre anställda, både klienter från Västmanland och till och med från andra länder.

I en lokal en trappa ned på Storgatan i Arboga ligger AF Träning och Rehabilitering.

– Det är supermycket att göra så här års. Vi har högsäsong i januari, februari och mars. Det brukar var mycket precis innan och efter sommaren, berättar Alfons Fallqvist.

– Nu har många haft framförhållning och har hört av sig i november och december, berättar han vidare.

Vad vill dina klienter ha hjälp med?

– Så här års handlar mycket om att gå ned i vikt, att lägga om kosten och komma igång med träningen.

Men det finns ingen mirakelkur som passar alla då det gäller kost eller träning.

– Jag föreläser mycket för olika idrottsklubbar och får ofta frågan om vilken som är den bästa övningen eller det bästa kostupplägget. Svaret är att det finns inget som är bästa för alla för då hade alla gjort det.

Vill man gå ned i vikt ska man minska kaloriintaget och det finns inga snabba lösningar.

– Alla säger att de vill gå ned i vikt fort. Det finns ingen quick fix, men det finns en kick start där man går ned i vikt fort. Det gäller att man har en tydlig plan efter det. Du kan inte gå ned fem kilo och sedan fortsätta äta som du gjorde innan.

Alfons tycker att en viktnedgång på ett halvt till ett kilo i veckan är sunt.

– Du kan gå ned ett kilo i veckan och ändå ha en hälsosam viktnedgång, men generellt så rekommenderar man ett halvt kilo i veckan.

– Folk ser bara här och nu. De tänker: ”Jag vill gå ned 10-15 kilo, helst igår”.

Men Alfons anser att man inte behöver ha så bråttom om det inte är befogat, som till exempel för brottare som ska vägas in snart.

A och O för att gå ned i vikt är att ta reda på hur stort behov av energi man har. Det är något som han hjälper sina klienter med, annars kan man söka den informationen på internet.

–När du minskar kostintaget, kommer du troligtvis få en liten kickstart från början, men det gäller att du har tålamod. Om du skyndar för fort för risken är att du känner att det inte passar din vardag med att äta så lite eftersom du blir trött, du orkar inte träna och du orkar inte umgås med familjen och då vill du inte längre.

– Så ha tålamod och se det på sikt. Går du ned tio kilo på ett år så är det väl bättre än att du gör det på två månader och ändå går upp alla kilona sedan.

Är det lätt att ramla tillbaka i gamla hjulspår?

– Ja, det är supervanlig och speciellt när man kommer in i ekorrhjulet igen.

Hur viktig är träningen för en viktnedgång?

– Jag brukar säga att 70 procent handlar om kost och 30 procent om träning vid viktnedgång. I regel skulle du kunna sitta hemma i soffan och äta dig ned i vikt, men det träningen gör är att du blir starkare, presterar bättre, förebygger skador och håller dig friskare. Du blir piggare och träningen hjälper dig att hålla fokus lättare.

Klienter som kommer till Alfons har ett önskemål om att träna alldeles för ofta, fast det egentligen inte passar in i personens livsstil.

– Om du aldrig har tränat tidigare så är fem dagar i veckan 500 procent mer än vad du tränar idag. Du kanske dessutom är ensamstående har två barn och är egenföretagare. Då finns inte tiden, så var realistisk i ditt tänk.

–Vi lever i ett så stressat samhälle där allt går så fort och vi ska helst vara ekonomiskt oberoende idag och ha perfekta kroppen idag och vi ska ha perfekta relationen idag. Ha tålamod i allt du gör. Ett pass är 100 procent mer än inget pass.

Och vill man så klarar man det, menar Alfons.

– Folk går runt och ältar och gnäller, men tar du inte tag i träningen så vill du uppenbarligen inte det tillräckligt mycket.

– Det är jobbigast att starta och bestämma sig för att börja träna. Vill du det tillräckligt mycket så kräver det planering.

Om man inte har tillgång till gym så kan man ta till det man har, rekommenderar Alfons. Mot en soffa kan man till exempel föra benböj och armhävningar, man kan fylla vattenflaskor med vatten eller stenar för att använda dem som vikter. Att springa i trappan och att gå baklänges i trappan är också bra träning. Annars kan man bära stockar eller klättra i träd.

– Det är bara fantasin som sätter gränser, det går att göra supermycket. En klient fyllde en gummislang med sand och det vägde 15-20 kilo. Gymutrustning är jättedyrt idag, men det behöver inte kosta pengar, säger Alfons.

Fakta:

Alfons smarta tips:

1. Nöj dig med det lilla, tänk på att ett pass är 100 procent mer än inget.

2. Hitta en träningskompis så att ni kan sporra varandra till att komma iväg och träna.

3. Sänk ribban. Ha realistiska mål och ha tålamod. Låt det ta tid.

4. Testa dig själv under resans gång och följ upp. Gör regelbundna kontroller i hur du utvecklas i din träning. Hos tandläkaren och bilbesikningen testar man att allt funkar som det ska, samma gäller för träningen.

Fakta om Alfons Fallqvist:

Ålder: 23 år

Familj: Föräldrar och tre syskon

Bor: Arboga

Egen favoritövning: Utfallskomplex som jobbar upp rörligheten kring höften. Höftpartiet är en viktig del som arbetar mycket i vad vi än gör, oavsett om vi springer, går eller tränar bål.